Prawie wszyscy specjaliści reklamy kontekstowej, którzy mieli do czynienia z promowaniem usług medycznych w usługach Google Ads, mogą spotkać się z „niezdrowym” zainteresowaniem moderatorów i botów, nawet jeśli kierunku promocji są dozwolone. To z kolei prowadzi do ciągłego odrzucania reklam i ograniczania wyświetlania reklam.
W maju 2018 roku Google Ads oficjalnie zabroniło reklamowania usług związanych z uzależnieniami we wszystkich krajach poza Stanami Zjednoczonymi. Amerykańscy reklamodawcy muszą jednak posiadać certyfikację LegitScript oraz dodatkowe certyfikaty Google.
Teoretycznie, od roku 2018 nie powinno być żadnych wyników reklamowych dla zapytań takich, jak „centrum leczenia uzależnień od narkotyków”. Jednakże, nawet w 2022 roku, kiedy wpisujemy takie zapytania w pole wyszukiwania, widzimy reklamy.
Weźmiemy w nawias etyczną stronę tej problematyki w kwestii naruszania zasad usługi reklamowej. Od 2017 roku, po wprowadzeniu w życie zakazu korzystania z wyszukiwarki Yandex na Ukrainie, Google stało się de facto monopolistą. A jeżeli użytkownicy nie posiadają żadnej alternatywy, dostosowują dostępne narzędzia do swoich własnych potrzeb.
Centrum Medyczne Vasilenko to licencjonowana otwarta klinika, która od ponad 25 lat pracuje na rzecz wsparcia pacjentów w uwolnieniu się od nałogów narkotykowych i alkoholowych.
Temat ten jest delikatny, dlatego też po otrzymaniu początkowego zapytania od klienta, z należytą dokładnością sprawdziliśmy licencje, recenzje i informacje na temat lekarzy. Rozpoczęliśmy naszą współpracę dopiero po upewnieniu się, że klinika posiadała wszelkie wymagane pozwolenia i licencje.
Projekt trwał od sierpnia 2021 do lutego 2022 roku (aktualnie jest tymczasowo zawieszony z powodu wojny na Ukrainie).
Ponieważ projekt dotyczy tematu „na granicy faulu”, cel został ustalony kaskadowo:
*ponieważ tematyka jest zakazana, dobór słów w tekstach powinien być naturalny i nie zawierać fraz wyzwalających, które są istotne tylko dla zapytań użytkowników.
Najważniejsze pytanie brzmi, jak uruchomić reklamę dla usługi, której reklamowanie jest zabronione przez Google? Niestety, nie istnieje żadna uniwersalna odpowiedź. Aczkolwiek, możemy podzielić się z Tobą podejściami, jakie już zostały przez nas przetestowane.
Bot moderacyjny skanuje nie tylko stronę landing page, ale również całą witrynę, więc dobrze byłoby usunąć wspomniane „zakazane” wyrazy z całej witryny. Taka opcja została od razu odrzucona, ponieważ witryna była promowana pod kątem SEO i gwarantowała dobre wyniki ruchu organicznego.
Zamiast tego, podjęliśmy decyzję o wykorzystaniu pre-landera – strony tranzytowej, która może zostać wykorzystana jako target URL na koncie Google Ads.
Najlepszą opcją była usługa Taplink, która zazwyczaj jest wykorzystywana do tworzenia multilinków w sieciach społecznościowych
Wykorzystaliśmy szerzej dopasowane naturalne słowa kluczowe i szybko odrzuciliśmy nieważne zapytania w już działających kampaniach. Głównym powodem tego działania był fakt, że dodanie słów kluczowych dotyczących zakazanych tematów w dokładnej zgodności, powoduje zablokowanie konta (z prawdopodobieństwem 99%).
Aby zrozumieć zakres prac dla jednej kampanii reklamowej, składającej się z 3 grup reklam, przygotowano ponad 180 opcji nagłówków i ponad 60 opcji opisów.
Porównanie podstawowych wskaźników powstało zgodnie z następującą zasadą:
Wrzesień (pierwszy pełnoprawny okres projektu).
Grudzień (ostatni pełnoprawny okres prowadzenia projektu przed przerwą świąteczno-noworoczną).
W ciągu 4 miesięcy osiągnęliśmy:
6-krotny wzrost liczny kliknięć.
Liczba zgłoszeń przesłanych przez witrynę wzrosła o 168%.
Średni koszt za kliknięcie zmalał o 61,48%.
Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Aweb. Na początku prac mieliśmy pewne obawy, czy wykonawca będzie skuteczny, biorąc pod uwagę specyfikę niszy. Po pewnym czasie zdaliśmy sobie sprawę, że nie ma powodów do zmartwień, ponieważ zwróciliśmy się do profesjonalistów. Podobało nam się podejście firmowe jako całość, a mianowicie format interakcji z zespołem. Podzieliliśmy się spostrzeżeniami na temat niszy, naszymi celami i życzeniami, a Aweb zaproponował pomysły na wdrożenie, korzystając ze swojego doświadczenia.
W rezultacie, taka interakcja i ekspertyza specjalistów okazała się owocna, co widać w znaczącym wzroście liczby docelowych odwiedzin naszej kliniki.
Aktualnie nasza współpraca została tymczasowo zawieszona z powodu wprowadzenia stanu wojennego na Ukrainie, ale mamy nadzieję na jej kontynuację, gdy tylko sytuacja się ustabilizuje.
Manager projektu: Oleksandra Nesina
Specjalista PPC: Oleksandr Shylin
Kierownik departamentu reklamy kontekstowej: Halyna Lyman