Aquatica to firma produkująca wanny, umywalki, krany i prysznice w segmencie premium. Głównym rynkiem producenta są Stany Zjednoczone, aczkolwiek sklep internetowy obecny jest również na wielu rynkach i różnorodnych domenach w Europie.
Poprawa pozycjonowania witryny i zwiększenie organicznego ruchu targetowanego w priorytetowych specjalizacjach sklepu internetowego:
Użytkownicy w wieku 25 lat i starsi, zarabiający powyżej średniej krajowej, pracujący w bankowości oraz IT, którzy interesują się nowymi trendami i technologiami (dzięki temu przyciągają ich funkcje i materiały oferowane przez firmę).
Witryna SPA (Single Page Application) to rodzaj witryny, na której zawartość podlega dynamicznej generacji bez konieczności ponownego ładowania stron. Tego typu witryny napisane są przy pomocy JavaScript, zaś nasz konkretny przykład sklepu Aquatica powstał w AngularJS.
Należy zrozumieć, że promowanie pod kątem optymalizacji SEO witryn SPA oraz tradycyjnych witryn różni się od siebie fundamentalnie, ponieważ podejście do optymalizacji wewnętrznej jest radykalnie inne.
Google, podobnie jak wszystkie pozostałe wyszukiwarki internetowe, nie radzi sobie z przetwarzaniem JavaScript. Zawartość, jaką użytkownik może zobaczyć w przeglądarce internetowej różni się znacząco od tego, co widzi Google.
Na poniższym zrzucie ekranu możesz zaobserwować, jak poszczególne wyszukiwarki internetowe przetwarzają JS:
W praktyce sytuacja w Google prezentuje się znacznie gorzej, ponieważ wyszukiwarka wykorzystuje przestarzałe narzędzia renderowania oparte na Chrome 41.
Ponieważ witryna naszego klienta jest w całości napisana w JavaScript, oznacza to, że Google nie widzi zawartości (menu, produktów, tekstów, re-linkowania) bez podjęcia dodatkowych akcji.
Aby Google mogło poprawnie indeksować strony internetowe, serwer nie powinien wysyłać kodu strony w JS, ale raczej jego kopię w HTML dla stron, które już zostały przeprocesowane.
Jak wygląda kod JS strony:
<html lang="en"> <head> <title>Luxury Outdoor Hot Tubs</title> <meta name="fragment" content="!"> </head> <body> <script type="text/javascript" src="/assets/js/app.min.js?15151551"> </script> </body> </html>
Jak wygląda kopia HRML strony:
<html lang="en"> <head> <title>Luxury Outdoor Hot Tubs</title> <meta name="keywords" content="Outdoor Hot Tubs"> <meta name="description" content="ᐈ Luxury 【Hot Tubs / Outdoor Spas】 for sale in the ⭐ Aquatica
⭐ Online Store ✅ The best prices ✅ Made in EU ✅ Only the best materials ✅ Up to 25 year warranty"> <meta name="..."> <link rel="canonical" href="https://www.aquaticausa.com/"> <link href="/favicon.ico" <meta name="robots" content="index, follow"> <link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="/style.css"> </head> <body> <div>Контент страницы</div> </body> </html>
Jak widać na powyższym kodzie, różnice są fundamentalne. Kopie stron w HTML na witrynie są implementowane z wykorzystaniem technologii renderingu SSR. Zadaniem specjalistów SEO było sprawdzenie implementacji SSR, a także upewnienie się, że:
Wyniki wyszukiwania oraz ich logia („intencja”) w Stanach Zjednoczonych różni się diametralnie od tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni na Ukrainie. Strony informacyjne są pozycjonowane na równym poziomie dla zapytań z treściami komercyjnymi.
Przykładowo, dla zapytania „Buy Outdoor Hot Tub” – wyrażającego wyraźne zainteresowanie użytkownika zakupem produktu – artykuły informacyjne z wyborem produktów pozycjonują się w TOP 10 (https://www.silive.com/homegarden/2022/07/these-are-the-best-outdoor-hot-tubs-to-buy-for-the-right-price.html), co jest kompletnie irracjonalne, biorąc pod uwagę fakt, iż w innych krajach takie zapytania pozycjonowane są wyłącznie zgodnie z kategoriami sklepów online, w których prezentowane są produkty.
Mając to na względzie, nasi specjaliści doszli do wniosków, że musimy konkurować nie tylko ze sklepami internetowymi, ale również stronami informacyjnymi.
Wykres porównawszy konkurentów Aquaticausa.com:
Witryna | Rating domeny | Domeny odsyłające (Ahrefs) | Strony odsyłające (Ahrefs) | Frazy ze słowem kluczowym (Ahrefs) | Ruch (Ahrefs) |
---|---|---|---|---|---|
aquaticausa.com |
48 |
3297 |
37932 |
13653 |
28221 |
homedepot.com |
90 |
236455 |
9250565 |
8542024 |
126776364 |
costco.com |
85 |
102987 |
11046544 |
5962766 |
50332554 |
amazon.com |
96 |
4592796 |
4332977451 |
69859278 |
938453396 |
wayfair.com |
86 |
72811 |
13926242 |
4493240 |
29681586 |
overstock.com |
83 |
90400 |
30678253 |
2147655 |
12111988 |
jacuzzi.com |
72 |
6115 |
123080 |
38838 |
300917 |
lowes.com |
88 |
319681 |
12596738 |
5024482 |
56864864 |
Warto również zaznaczyć, że aquaticausa.com to stosunkowo niewielka witryna, która posiada małą liczbę elementów w licznych podkategoriach i filtrach. Jednakże, musieliśmy konkurować z witrynami, które posiadały minimalną wartość ratingu domeny na poziomie 72+. Są to witryny warte miliony dolarów, a niektóre z nich są bardzo dobrze znane wielu użytkownikom, nawet tym, którzy nie są zaznajomieni z rynkiem amerykańskim.
Proces pracy nad promowaniem witryny możemy podzielić na kilka części.
Celem audytu technicznego jest wykrycie błędów i upewnienie się, że witryna spełnia specyfikacje techniczne dostarczone przez Google. Nasz audyt obejmował 43 pozycje, natomiast 20 z nich wymagało naprawienia błędów.
Jeśli chodzi o sprawdzenie poprawności funkcjonowania SSR, głównym problemem był brak bloku linkującego w kopii stron HTML, przez co Google nie indeksowało poprawnie niektórych produktów.
Realizacja programu | Wynik inspekcji | Priorytet | Osoba odpowiedzialna | |
---|---|---|---|---|
1. | Analiza IP witryny | ОК | Niski | Programista |
2. | Sprawdzenie strony pod kątem wirusów, złośliwych skryptów i blacklistingu | ОК | Wysoki | Programista |
3. | Analiza historii domeny przez WhoIs i web.archive | ОК | Wysoki | Programista |
4. | Sprawdzenie elementów, które mogłyby negatywnie wpływać na interakcję użytkowników ze stroną | ОК | Niski | Programista |
5. | Sprawdzenie, czy adresy przyjazne SEO są poprawnie umieszczone i sformułowane | ОК | Wysoki | Programista |
6. | Sprawdzenie łączności mirrorów i pełnych duplikatów | Do zmiany | Wysoki | Programista |
7. | Sprawdzenie pełnej duplikacji treści | Do zmiany | Wysoki | Programista |
8. | Sprawdzenie stron technicznych, stron z lub bez zduplikowanych treści w indeksach | ОК | Wysoki | Programista |
9. | Sprawdzenie poprawności odpowiedzi serwera na zapytania ze strony | Do zmiany | Wysoki | Programista |
10. | Sprawdzenie kodu strony pod kątem błędów w HTML i CSS | Do zmiany | Średni | Programista |
11. | Sprawdzenie obecności i błędów w certyfikacie SSL | Do zmiany | Wysoki | Programista |
12. | Sprawdzenie ukrytych lub spamujących linków do zewnętrznych łączy | ОК | Wysoki | Programista |
13. | Sprawdzenie czy plik robots.txt działa poprawnie | ОК | Wysoki | Programista/Content Manager |
14. | Połączenie GWT oraz Yandex Webmaster | ОК | Wysoki | Programista |
15. | Połączenie GA | ОК | Wysoki | optimizer |
17. | Sprawdzenie Sitemap.xml | Do zmiany | Średni | Programista |
18. | Sprawdzenie dostępności CSS i JS | ОК | Średni | Programista |
19. | Sprawdzenie mikroformatów | Do zmiany | Wysoki | Programista |
20. | Sprawdzenie przycisków mediów społecznościowych | ОК | Niski | Programista |
21. | Sprawdzenie czasu ładowania się strony | Do zmiany | Wysoki | Programista |
22. | Sprawdzenie dostępności i optymalizacji wielojęzyczności | Do zmiany | Średni | Programista |
23. | Sprawdzenie dostępności mobilnej wersji strony | ОК | Średni | Programista |
24. | Sprawdzenie responsywności strony na różnych rodzajach urządzeń | Do zmiany | Średni | Programista |
25. | Sprawdzenie poprawności text content output | Do zmiany | Wysoki | Programista |
26. | Śledzenie treści Stat.Aweb w monitorze SEO | Do zmiany | Niski | Programista |
27. | Sprawdzenie czy strony posiadają elementy (czynniki komercyjne) potrzebne do pozycjonowania danego tematu | Do zmiany | Wysoki | Programista |
28. | Sprawdzenie częściowej duplikacji treści | Do zmiany | Średni | Programista |
29. | Eliminacja usuwania usług niepotrzebnych | ОК | Wysoki | Programista |
30. | Sprawdzenie indeksowania przeglądania strony | ОК | Średni | Programista |
31. | Sprawdzenie, czy treści widoczne są przy wyłączonym JavaScript (sprawdzenie SSR) | Do zmiany | Średni | Programista |
Treść | Wynik inspekcji | Priorytet | Osoba odpowiedzialna | |
32. | Sprawdzenie afiliacji | ОК | Wysoki | |
33. | Sprawdzenie ustawień geolokalizacyjnych w GWT | ОК | Wysoki | Optymalizator |
34. | Sprawdzenie poprawności meta tagów | Do zmiany | Wysoki | Content Manager lub Programista |
35. | Sprawdzenie dostępności i oryginalności treści strony | ОК | Wysoki | Content Manager |
36. | Sprawdzenie dostępności stron landing page dla rdzenia semantycznego | ОК | Niski | Content Manager |
37. | Sprawdzenie optymalizacji treści tekstowej | ОК | Średni | Programista |
38. | Sprawdzenie dostępności formatowania treści | ОК | Średni | Programista |
Struktura i linkowanie | Wynik inspekcji | Priorytet | Osoba odpowiedzialna | |
39. | Sprawdzenie dostępności menu okruszkowego (breadcrumbs) | Do zmiany | Wysoki | Programista |
40. | Sprawdzenie re-linkowania na stronie | ОК | Niski | Programista |
41. | Sprawdzenie indeksujących zoptymalizowanych filtrów stron | Do zmiany | Wysoki | Programista |
42. | Sprawdzenie niedziałających linków | Do zmiany | Średni | Programista |
43. | Użytkowość | Do zmiany | Średni | Programista |
Strony internetowe związane z tematyką YMYL (Your Money or Your Life) są witrynami, które powinny mieć wysokie wyniki E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness – doświadczenie, ekspertyza, autorytatywność, wiarygodność).
Nasi eksperci szczegółowo przestudiowali dokumenty Guidelines for Google Assessors, tworząc checklisty pod kątem sprawdzenia witryn o tematyce YMYL. Poniżej przedstawiamy krótką checklistę elementów, które musiały zostać wprowadzone, żeby zwiększyć wyniki E-E-A-T:
Nasz zespół dokonał skrupulatnej analizy priorytetowych kierunków, a także konkurencji. Oprócz zebrania rdzenia semantycznego na stronach kategorii o wysokim priorytecie, stopniowo zaczęliśmy opracowywać strony filtrów, ponieważ konkurencja jest znacznie słabsza na takich stronach. Biorąc pod uwagę poziom konkurencyjnych witryn, szanse na znalezienie się w czołówce są znacznie wyższe.
Przykłady filtrów, jakie stworzyliśmy:
Stworzyliśmy szkice zakresy wymagań i obowiązków dla stron, zaś na ich podstawie nasi copywriterzy napisali teksty.
Na wstępnym etapie optymalizacji zewnętrznej odrzuciliśmy wszystkich donorów niskiej jakości przy pomocy narzędzia Google Disavow Tool. Następnie, co 4-6 miesięcy przeprowadzaliśmy ponowny audyt obecnego profilu linków, odrzucając niskiej jakości linki, które się pojawiły.
Dla przykładu, w kwietniu 2021 roku witryna była zaspamowana linkami z podejrzanych subdomen blogspot.com. Było sporo domen, a jeśli takich linków nie odrzuca się wystarczająco szybko, wówczas można uzyskać spadek pozycjonowania i ruchu.
Wykorzystaliśmy różnorodne metody budowy wysokiej jakości linków – od niekonwencjonalnych i tanich (ale jakościowych), aż po drogie:
Pomimo wysoce konkurencyjnej niszy i skomplikowanej lokalizacji, udało nam się osiągnąć dobre wyniki dla wielu specjalizacji i stron:
Dynamika ruchu
Podczas pracy nad projektem napotkaliśmy wiele problemów i czynników, które utrudniały nam poruszanie się naprzód:
Mimo wszystko, naszemu zespołowi udało się wykonać efektywną pracę i osiągnąć pozytywną dynamikę w projekcie.
Managerowie projektu: Kateryna Tymoshenko, Oleksandra Nesina
Optymalizator: Yurii Oshchapovskyi
Specjalista ds. linków: Yevhen Fedchenko