Wraz z rosnącą popularnością platformy Android liczba i jakość aplikacji mobilnych w Google Play rośnie. Poziom konkurencyjności w wielu niszach pozostaje na wysokim poziomie. To z kolei utrudnia możliwość osiągnięcia określonych celów.
Sieć przychodni medycznych „Dobrobut” w Kijowie to największa instytucja tego typu na Ukrainie. Zaangażowana jest we wszystkie główne sektory medycyny i posiada sporą kadrę wykwalifikowanych pracowników.
Zadania główne:
Zadania poboczne:
Ważnym etapem promocji jest analiza konkurencji, na podstawie której jesteśmy w stanie zrozumieć czynniki rankingowe, w ramach których musimy wyprzedzić konkurentów. Na przykład:
Budowanie rdzenia semantycznego pozostaje jednym z najważniejszych etapów optymalizacji, gdyż stanowi podstawę dalszego planu optymalizacji strony aplikacji. Ponieważ Google Play nie udostępnia oficjalnych statystyk dotyczących częstotliwości występowania słów kluczowych, skorzystaliśmy z AppFollow Keyword Research. Jest to prywatna usługa do mierzenia popularności słów kluczowych, która pozwala uzyskać wskaźniki porównawcze popularności keywordsów, a także pokazuje zapytania, dzięki którym widoczna jest nasza konkurencja. Na podstawie wskaźników AppFollow specjaliści firmy zebrali możliwie jak najszerszy rdzeń semantyczny odpowiedni dla naszej aplikacji.
*Popularność zapytań obliczana jest w systemie 100 punktów, gdzie 100 to maksymalna popularność.
Opierając się na popularności zapytań, jak również ustaleniu priorytetowości informacji dostarczonych przez klienta, określiliśmy najważniejszą sferę promocji jako „wizyty lekarskie online”. Na podstawie tego hasła, zoptymalizowaliśmy metadane.
Poza wymienieniem słów kluczowych, dodaliśmy również emotikony. Praktyczne doświadczenie naszych optymalizatorów w zakresie SEO oraz ASO pokazuje, że użycie emotikon zwiększa widoczność snippetu, a także CTR. Szczególnie w przypadkach, gdy nie robią tego konkurencji.
Dodatkowo przetłumaczyliśmy i zoptymalizowaliśmy ukraińską i angielską wersję językową stron – nie ma zbyt dużego ruchu w tych wersjach, ale ich optymalizacja pozwala osiągnąć choć pojedyncze ściągnięcie aplikacji.
Meta tagi w języku ukraińskim:
Meta tagi w języku angielskim:
Ponieważ niemożliwe jest umieszczenie wszystkich promowanych zapytań w sekcjach z nazwą aplikacji i jej krótkim opisem (z powodu ograniczonej liczby znaków), napisaliśmy tekst zoptymalizowany pod kątem słów kluczowych (na 4000 znaków) dla sekcji z pełnym opisem aplikacji. Tekst ten przetłumaczyliśmy na angielski i ukraiński, a następnie opublikowaliśmy go na odpowiednich stronach językowych aplikacji.
Po publikacji tekstu, raz w tygodniu nasi specjaliści dodawali, zastępowali i usuwali słowa kluczowe z tekstu, a także monitorowali zmiany pozycji spowodowane zmianami w treści. W ten sposób otrzymaliśmy tekst, który był jakościowo zoptymalizowany dla wszystkich kluczowych zapytań, co później dało bardzo dobre wyniki.
Ponieważ główna ikona aplikacji była oficjalnym logotypem sieci klinik Dobrobut, nie zmienialiśmy jej na jaśniejszą i bardziej rzucającą się w oko z powodu dobrej rozpoznawalności istniejącego logo.
Już na etapie akceptacji aplikacji dla promocji, opublikowane zostały zrzuty ekranu pokazujące wydajność produktu, funkcje i zalety aplikacji. W ramach ulepszenia wprowadziliśmy napisy w języku ukraińskim i rosyjskim dla odpowiednich wersji językowych aplikacji.
Plany te zawierają również implementację podpisów dla wersji anglojęzycznej.
Aplikacja mobilna Dobrobut MS to jedna z pierwszych tego typu aplikacji na rynku ukraińskim. Ze względu na wysoką popularność tej sieci przychodni, użytkownicy znajdują i pobierają aplikację dzięki zapytaniom markowym. Niektóre recenzje pozwalają zrozumieć możliwości poprawienia aplikacji na podstawie potrzeb klientów Dobrobut MS.
Ponieważ użytkownicy nie znaleźli oczekiwanej funkcjonalności, oceny aplikacji były w przeważającej liczbie negatywne. W momencie akceptacji aplikacji do promowania średnia ocen wynosiła poniżej 3 gwiazdek, co jest krytycznie niskim wskaźnikiem w porównaniu do konkurentów.
Jak wszyscy inni pionierzy, również nasz zespół programistów musiał szybko zareagować i dostosować się do sugestii i oczekiwań pierwszych użytkowników, a my musieliśmy stworzyć strategię pracy z recenzjami i poprawy średniej oceny.
Dzięki stosunkowo nowej formule obliczania średnich ocen dla aplikacji Android uzyskaliśmy dobrą szansę na zwiększenie ratingu aplikacji. Od 2019 roku oceny nie są liczone na postawie średniej ze wszystkich ocen w ciągu istnienia aplikacji. Aktualnie rating skupia się głównie na najnowszych ocenach aplikacji z ostatnich 20-45 dni. Starsze głosy również są brane pod uwagę, aczkolwiek ich wpływ na średnią jest zbyt słaby.
Aby zwiększyć średnią ocen, wykorzystaliśmy ukierunkowane zachęty dla użytkowników do pozostawiania pozytywnych recenzji. W pierwszej iteracji nasi specjaliści musieli zmierzyć się z faktem, że większość użytkowników nawet nie zadała sobie trudu, aby przeczytać nazwę aplikacji, aby przynajmniej częściowo zrozumieć, do jakich zadań została zaprojektowana aplikacja. Z tego powodu pojawiło się kilka „lejących wodę” recenzji.
W celu naprawy tego błędu zaczęliśmy oferować użytkownikom najlepsze opcje za napisanie recenzji.
Już w pierwszym miesiącu promowania średnia ocena wzrosła z 2,91 do 3,5, a następnie rosła dalej, osiągając 3,694.
Aczkolwiek, jak już pisaliśmy wcześniej, strona aplikacji w Google Play nie wyświetla średniej ocen z całego czasu, ale ocenę, jaka obliczona jest na podstawie najnowszych recenzji. Dziś wynosi ona 4,670.
Ten wskaźnik przegonił oceny naszych najbliższych konkurentów.
W celu utrzymania oceny, co jakiś czas motywujemy samych siebie do pozostawienia niewielkiej liczby recenzji.
Ten blok ukazuje 4 istotne i ważne recenzje z punkty widzenia algorytmów Google. To właśnie te recenzje są czytane przez większość użytkowników, kiedy podejmują oni decyzję o instalacji aplikacji. Dlatego niezwykle istotne jest, aby pracować w taki sposób, żeby w bloku tym pojawiały się wyłącznie pozytywne i przydatne opinie użytkowników.
Żeby zoptymalizować ten blok, wybraliśmy wysokiej jakości recenzje spośród tych, które były dostępne, jednocześnie zwiększając liczbę polubień każdej z nich. Dzięki takim aktywnościom, jedynie pozytywne recenzje ukazywały się w bloku popularnych opinii:
Blok ten zlokalizowany jest na stronach aplikacji i pokazuje zakładki z podobnymi aplikacjami mobilnymi:
Algorytmy w tym bloku nie są w pełni zrozumiałe, aczkolwiek domyślamy się, że wyświetlane są aplikacje z tej samej kategorii, które użytkownicy pobierają wraz z główną aplikacją.
Nie mamy bezpośredniego wpływu na pobieranie aplikacji. Z tego względu zmieniliśmy kategorię aplikacji na „Medycyna”, co podkreśla niszę aplikacji w możliwie najbardziej celny sposób i może mieć wpływ na blok podobnych aplikacji:
Przed tym aplikacja była w kategorii „Zdrowie”, co nie oddawało w pełni jej niszy.
Poniżej przedstawiamy dynamikę dotyczącą liczby zainstalowanych aplikacji na przestrzeni 180 dni. Strzałka wskazuje rozpoczęcie rozwoju:
Jak widać na powyższym wykresie, w ciągu pierwszych 3 miesięcy promowania, udało nam się zwiększyć liczbę organicznych instalacji około trzykrotnie.
Promowanie aplikacji mobilnej Dobrobut MS rozpoczęło się 2 maja 2020 roku. Już w pierwszy miesiącu pracy uzyskaliśmy dobre rezultaty w następujących pozycjach:
Pod koniec drugiego miesiąca promowania 68% zapytań dostało się już do TOP 3:
Pod koniec trzeciego miesiąca promowania, 100% zapytań dostało się na miejsce TOP 1:
Pomimo tego, że wszystkie pozycje dotarły do TOP 1, aplikacja wciąż ma możliwości wzrostu i rozwoju. Oprócz dotychczasowych standardowych zadań, które wprowadzamy w życie każdego miesiąca, wkrótce planujemy: