„Reklama kontekstowa w mojej niszy nie działa”. Najczęściej tego typu stwierdzenie można usłyszeć z ust przedstawicieli następujących sfer biznesowych:
…
Jak już pewnie się domyślasz, powyższa lista nie ma końca, a każdy biznesmen wspomina o unikatowości o ekskluzywności swojej strefy działalności. Zazwyczaj procentowy udział reklamodawców przekonanych, że reklama kontekstowa jest efektywnym narzędziem przyciągania potencjalnych klientów, jest dość mały. Większość jest sceptyczna przed uruchomieniem kampanii. Niektórzy z powodu wcześniejszych negatywnych doświadczeń z Google Ads, a inni po prostu nie chcą wydawać pieniędzy bez uzyskania 100% gwarancji wyników.
Zagłębiając się w temat zmiany nastawiania reklamodawców pod kątem reklamy kontekstowej, agencja Aweb posiada reprezentatywną historię klienta w swoim portfolio. Przez długi czas nasza ekipa specjalistów SEO pracowała z opisanym tu klientem, a klient był usatysfakcjonowany rezultatami współpracy, ale zawsze odrzucał propozycje uruchomienia reklam kontekstowych. W lipcu 2020 roku, po dość długich bataliach ze strony managera projektu, klient z dużą dozą sceptycyzmu zdecydował się uruchomić reklamę kontekstową. Gest ten miał na celu pokazać szacunek do managera projektu, a niekoniecznie przekonanie i wiarę w pozytywne rezultaty. Z poniższego artykułu dowiesz się, co zaszło na przestrzeni kolejnych dwóch lat i czy zespół Aweb zasłużył na zaufanie klienta.
Wielobranżowy sklep internetowy (lub raczej katalog internetowy) z akcesoriami i biżuterią z segmentu luksusowego (marki Cartier, Tiffany & Co, Mikimoto).
Cechy projektu:
Zapewnić wskaźnik kosztu przyciągnięcia klienta < 600 USD.
Koszt przyciągnięcia klienta = koszty reklam / wartość sprzedaży.
Historię rozwoju projektu możemy podzielić na 3 etapy:
Lipiec 2020 – grudzień 2020
Styczeń 2021 – luty 2022
Kwiecień 2022 – czerwiec 2022
Pierwszy etap to przygotowanie i poszukiwanie opcji w celu przebrnięcia przez moderację.Czas trwania: od 15 lipca 2020 do 31 grudnia 2020 |
Witryna klienta ma około 30 000 jednostek SKU, a zatem skonfigurowanie kampanii wyszukiwania mogło pochłonąć zbyt wiele zasobów. Biorąc pod uwagę sceptycyzm klienta, zespół zdecydował się rozpocząć od skonfigurowania kampanii zakupowej, aby przyspieszyć rozpoczęcie. Postanowiliśmy uruchomić kampanię wyszukiwania, utrzymując konto reklamowe przez kilka miesięcy. Jeśli jednak zerkniesz na zrzut ekranu z Google Analytics, zdasz sobie sprawę, że nie wszystko poszło zgodnie z planem.
Ze względu na specyfikę produktów w segmencie luksusowym, rozpoczęcie kampanii reklamowej stało się możliwe dopiero po 3 miesiącach. Praca w tym okresie koncentrowała się głównie na komunikacji z menedżerami Google. Głównym zadaniem stało się zrównoważenie wymagań systemu reklamowego, życzeń klienta, jak również potrzeb odbiorców w sformułowaniach kart produktowych.
Ogólnie rzecz biorąc, na tym etapie doświadczyliśmy:
W normalnych warunkach potrzebujemy 2-3 tygodni, żeby poradzić sobie z tymi problemami, ale tym razem, z powodu obostrzeń kwarantannowych, wsparcie Google Ad pracowało nad problemem ponad dwa tygodnie, choć zwykle zajmuje im to 3 dni.
Jedyne osiągnięcie na tym etapie dotyczyło uruchomienia kampanii reklamowych, zatem zaczęliśmy generować ruch. Pomimo sceptycyzmu, klient był nastawiony pozytywnie do problemów, z jakimi przyszło nam się zmagać, a do tego koordynował wprowadzenie potrzebnych zmian. Najprawdopodobniej, zespołowi PPC „upiekło się” dzięki zaufaniu klienta, jakie zbudowali ich koledzy z oddziału SEO.
Drugi etap to faza aktywnego rozwoju i testowania metod promowania produktów z segmentu luksusowego.Czas trwania: od 1 stycznia 2021 do 24 lutego 2022. |
Praca wykonana w tym okresie:
W czerwcu 2021 roku nastąpiła zmiana w strategii rozwojowej dla tego projektu. Z powodu braku systemu śledzenia połączeń oraz implementacji analityki end-to-end, optymalizacja kampanii reklamowych była nakierowana wyłącznie na zwiększenie liczby konwersji. To przełożyło się na odmienne zdanie zespołu PPC i klienta na temat efektywności kampanii. Zespół PPC, kierowany wskaźnikami z profilu reklamowego i Google Analytics, był przekonany o pozytywnej dynamice projektu; klient, kierowany wskaźnikami konkretnej sprzedaży w CRM, wręcz przeciwnie.
Po przedyskutowaniu bieżącej sytuacji, ustaliliśmy system wymiany informacji na temat jakości zapytań i ruchu leadów poprzez lejek w sposób manualny.
Synchronizacja danych pozwoliła nam na znaczącą poprawę efektywności reklamy kontekstowej: na wykresach rezultatów Google Analytics moment zmiany strategii od razu rzuca się w oczy.
Trzeci etap to reasumpcja konta reklamowego po przerwie spowodowanej rosyjską inwazją na Ukrainę.Czas trwania: od 1 kwietnia 2022 do 30 czerwca 2022. |
Klient był w stanie niezwykle szybko przeformatować swój biznes, więc w kwietniu rozpoczęliśmy pracę z rozszerzoną geografią. Przed wojną reklamy kontekstowe przyciągały klientów wyłącznie z Ukrainy, a w kwietniu rozpoczęliśmy pracę z kolejnymi 10 krajami.
Praca wykonana w tym okresie:
Ponieważ klient był w stanie sprawnie wznowić działania i przebudować swój biznes pod nowe rynki, byliśmy w stanie odzyskać poprzedni poziom efektywności kampanii reklamowych w dwa miesiące.
Jeśli pamiętasz, jaki był początek konfiguracji reklamy kontekstowej, trudno uwierzyć, że klient przetrwał mękę i nie zaprzestał współpracy. Główne czynniki, jakie przyczyniły się do pozytywnych rezultatów:
Jeżeli zatem w przeszłości miałeś negatywne doświadczenia z reklamą kontekstową, a teraz jesteś pewien, że ta opcja nie sprawdzi się w Twoim biznesie – pamiętaj o powyższym przypadku. Być może zespół, jaki wybrałeś, nie miał wystarczającego doświadczenia i wytrwałości w swojej pracy, albo też wycofałeś się zbyt wcześnie, a może w tamtym czasie technologia reklamowa nie była tak skuteczna, jak jest teraz.
A gdybyś miał chęci spróbować jeszcze raz – zespół specjalistów PPC z agencji Aweb pozostaje do Twojej dyspozycji!